Moessar/Mussar, een joods spiritueel pad.
Volgens de Moessar heb je geen ziel, maar ben je een ziel. Heelheid is vervulling van al het potentieel van je ziel. Heelheid (sjlemut) betekent volmaaktheid, compleet zijn. Heelheid betekent persoonlijke integriteit en balans (shalom) Je hebt een ego en bent een ziel, en niet andersom! Regelmatig zelfonderzoek, Thora en Talmoedstudie is geen doel op zich, dient vergezeld te gaan van ethisch onderzoek en gedrag. Balans tussen Hoofd, Hart (emotie) en Handelen. Sta volledig in het dagelijks leven en isoleer je niet. (Één van de uitgangspunten van de Moessar en aangereikt door Daniel Beaupain)
Moessar of Mussar is het Hebreeuwse woord voor ethiek, moraal. Het is een spirituele discipline binnen het jodendom die er op gericht is meer bewustzijn te wekken voor de innerlijke houdingen, van waaruit men met zichzelf en de wereld omgaat. Het is een opbouwende methode die licht werpt op oorzaken van lijden en frustratie. Tegelijk is het een zeer praktische weg om de beste mogelijkheden die men in zich heeft te ontplooien en met name innerlijke houdingen of karaktertrekken (‘middot’) onder de loupe te nemen en te verbeteren.
De Moessar reikt hiervoor een aantal methodieken, oefeningen en dagelijkse praktijken aan, die er op gericht zijn dat ‘het hart voelt wat het verstand begrijpt’. (Elyahu Lopian) Dagelijkse praktijk is belangrijk, tegelijk met de bestudering van teksten uit Thora, Talmoed en kabbala. Moessar is niet een psychotherapie die gericht is op het verhelpen van psychische problemen. Het is ook geen zelfontwikkelingsmethoden zoals die op het ogenblik populair zijn en streven naar persoonlijke of maatschappelijk succes. Moessar is in wezen een spiritueel pad van zelfontplooiing vanuit een streven naar ‘heiligheid’. Heiligheid niet bedoeld als een heilig boontje of het nastreven van een christelijk soort heiligheid. Het gaat hier om een joods heiligheidsbegrip als een streven naar een vervolmaking van de manier waarop je zo wezenlijk en verantwoordelijk mogelijk in de wereld staat. Deze spirituele discipline is in 1850 geformaliseerd door rabbi Israël Salanter uit Litouwen. In die tijd waren daar 2 hoofdstromen in het religieus denken.
- De Chassidische beweging met de Ba’al Sjem Tov als stichter
- ·De Litouwse beweging met de Gaon van Vilna aan het hoofd
De Moessar kon zich in geen van beide “extremen” vinden en streefde naar een middenweg. Daarbij legde zij de nadruk op het belang van de individuele zelfverbetering, terwijl men midden in de wereld staat. De 2e wereldoorlog en de Shoah heeft veel Moessarleraren het leven gekost en daarmee bijna doen verdwijnen. Hierna werd de Moessar vooral bedreven in de Talmoedhogescholen (jesjievot) in aanvulling op Talmoed – Thora en dit gebeurt nog in een aantal jesjiewot in Israël en USA. Moessar heeft echter een universele strekking die het potentieel van een veel ruimere reikwijdte heeft. De herleving van de Moessar begon in de late 90er jaren in de USA. Alan Morris en Ira Stone hebben van dit potentieel gebruik gemaakt door de methode zo aan te bieden dat het ook voor een ruimer publiek, zonder grondig joodse opvoeding, te volgen valt. In Nederland is Moessar nog niet echt heel bekend. Daniel Baupain is de eerste Moessar Docent in Nederland en geeft introductiecursussen.
Informatie is verder te vinden de volgende sites;
www.mussar.eu en www.stichtingpardes.nl
Daarnaast is het boek “Het heilige in het alledaagse” geschreven door Alan Morinis en vertaalt door dhr. Henri Jules Vogel een goede basis voor dit spirituele pad. ISBN978 818639 95 / nur 716 uitg; www.mastixpress.nl
Bien van Noord – Hasper (secr. Werkgroep Kerk en Israël Groningen Drenthe)